Theme Preview Rss

PROGRAM MOTIVASI SUPER MUSLIM & KEM SMART SOLAT SESI 2



Anak-anak yang tumbuh dengan pelbagai bakat dan kecenderungan masing-masing adalah kurnia yang sangat berharga, yang digambarkan sebagai perhiasan dunia. Sebagaimana Firman Allah swt dalam Al-Quran surat Al-Kahfi ayat 46. “Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia, tetapi amanah-amanah yang kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.”

Ayat di atas paling tidak mengandung dua pengertian. Pertama, mencintai harta dan anak merupakan fitrah manusia, karena keduanya adalah perhiasan dunia yang dianugerahkan Sang Pencipta. 
Kedua, hanya harta dan anak yang soleh yang dapat diraih manafaatnya. Anak mesti dididik menjadi anak yang soleh (dalam pengertian anfa’uhum linnas) yang bermanfaat bagi sesamanya.

Abdullah Nasikh Ulwan dalam bukunya ”Tarbiyah Al-Aulad Fi-Al Islam,” memperincikan bidang-bidang pendidikan anak sebagai berikut:
1. Pendidikan Keimanan, antara lain dapat dilakukan dengan menanamkan tauhid kepada Allah dan kecintaannya kepada Rasul-Nya.
2. Pendidikan Akhlak, antara lain dapat dilakukan dengan menanamkan dan membiasakan kepada anak-anak sifat terpuji serta menghindarkannya dari sifat-sifat tercela.
3. Pendidikan Jasmaniah, dilakukan dengan memperhatikan gizi anak dan mengajarkanya cara-cara hidup sehat.
4. Pendidikan Intelektual, dengan mengajarkan ilmu pengetahuan kepada anak dan memberi kesempatan untuk menuntut mencapai tujuan pendidikan anak. 

* SESI KE 2 PROGRAM MOTIVASI SUPER MUSLIM & KEM SMART SOLAT AKAN BERMULA MINGGU HADAPAN 10/12/2013.TEMPAT ADALAH TERHAD.TAHNIAH KEPADA YANG SUDAH MENYERTAI & SAMA-SAMALAH KITA MEMBINA IMPIAN SERTA KEJAYAAN BERSAMA ALUMNI SMART MUSLIM KIDS INSYAALLAH.

0 comments:

Post a Comment