Theme Preview Rss

MOTIVASI RANGKAIAN TADIKA PINTAS (SMART MUSLIM KIDS)



Motivasi Hidup Yang Akan Menghindarkan Anda Dari Putus Asa

Bagi seorang Muslim , motivasi hidup itu cuma satu , dan jika anda kita memegang dan mengingat motivasi ini , anda tidak akan pernah putus asa . Jika anda masih putus asa , mungkin perlu merenungi lagi apa yang menjadi motivasi hidup anda selama ini atau pemahaman akan motivasi ini perlu dipertingkatkan . Motivasi Hidup yang tidak akan menjadikan anda putus asa adalah hidup kerana dan untuk Allah semata . Tidak ada motivasi lain selain ini . Kalau ada motivasi lain , tetap dalam rangka beribadah kepada Allah . Tanamkan dalam diri , bahawa motivasi hidup kita adalah untuk mendapatkan redha Allah , maka kita tidak akan pernah putus asa . Serius , sehebat apa pun beban , kita akan ingat bahawa disaat - saat kita menjalaninya hanya kerana Allah , maka pahala akan terus mengalir . Ingat , selama kita terus menjalaninya dengan keikhlasan . So , apa alasan kita putus asa ? Tidak ada alasan sama sekali , jika kita memahami bahawa segala usaha kita yang dijalani dengan penuh keikhlasan , akan mengalir pahala . 

Jangan Hanya Berorientasi Hasil

Salah satu penyebab putus asa adalah kerana kita yang HANYA berorientasikan hasil . Artinya hanya hasil yang kita harapkan , tanpa mengingat bahawa prosesnya pun kita sudah mendapatkan kebaikan yang luar biasa . Misalnya anda sakit , berubatlah . Sebab berubat itu beribadah , tanda kita tidak berputus asa , dan mengikuti sunnah . Kesembuhan , biarkanlah Allah yang menentukan . Yang kita perlukan adalah berusaha dan ini merupakan ibadah sebagai ladang pahala kita . Kesembuhan hak Allah . Tentu saja kita harus yakin bahawa kita akan sembuh , sebab setiap penyakit ada ubatnya . Justru orang yang yakin tidak akan pernah putus asa . Hanya orang yang tidak yakin yang putus asa , dia menganggap tidak akan pernah sembuh . Gabungan keyakinan dan penyerahan diri kepada Allah adalah ubat mujarab dari putus asa. Tidak mungkin , orang yang yakin dan tawakal akan putus asa . Begitu juga dengan kemiskinan . Apakah takdir kita miskin atau kaya itu urusan Allah , tetapi saat kita tetap bersabar dalam mencari rezeki yang halal adalah tugas kita dan kita akan mendapatkan pahala . Bahkan pahala yang besar .

Jadi , luruskan motivasi kita , jangan hanya berorientasikan hasil , namun nikmati prosesnya . Kalau masalah kita berat dan prosesnya lama , bersabarlah dan ikhlaslah menjalaninya , itu ladang pahala buat kita . Inilah motivasi hidup agar tidak putus asa sesungguhnya.

* Lagu ini ditujukan teristimewa buat semua ibubapa tadika Pintas (Smart Muslim Kids) dan para pelajar. Sama-sama menuju kejayaan dunia dan akhirat.

0 comments:

Post a Comment